Česky English

Bowdeny

Pro hladký chod potřebujeme dvě věci: správné vedení a čisté lanko. Správné vedení znamená mírné ohyby a optimální délku bowdenů, aby lanko nedřelo o žádnou hranu a neohýbalo se víc než je nutné. Jen tak mimochodem: technické normy říkají, že jestli má ocelové lano vydržet věčně, nesmí být průměr kladky, po které cestuje, menší než 72násobek průměru lana. Pro rozumnou životnost se doporučuje aspoň 40násobek. Na kole se lanka ohýbají mnohem ostřeji, z čehož vyplývá, že dříve nebo později nutně musí kvůli únavě materiálu prasknout, ať se o ně staráte jak chcete. Takže pozor, brzdová lanka je dobré zběžně kontrolovat před každou jízdou.

Čistota je jasná: jakmile se do bowdenu dostane prach, začne drhnout. Voda je taky nebezpečná. Nerezovému lanku sice nevadí, ale v zimě může zamrznout a najednou nebrzdíte. Moderní bowdeny s plastovou výstelkou se teoreticky nemusí mazat, ale s trochou řídkého oleje chodí mnohem lehčeji. Vazelínu nezkoušejte, ta v chladu tuhne a lanka se pak špatně vracejí.

Lanko celkem není problém vyndat a vyčistit. Horší je dostat ho zpátky, pokud má roztřepený uštípnutý konec. Můj oblíbený trik je konec neuštipovat, ale stočit do kolečka - "prasečího ocásku". Je to sice pár gramů navíc, ale za tu udržovatelnost to stojí. Uštípnutý konec by měl jít zaletovat, ale chce to speciální pastu, jinak cín na oceli nechytá (zatím nemám vyzkoušeno). Případně se lanko dá přepálit svářečkou (nerez elektroda nebo TIG), ale ne vždy se to povede bez nabobtnání nad průměr bowdenu.

Reklamy: