Česky English

Sturmey-Archer CS-RK3

Hybridní náboj kombinující třístupňovou planetovou převodovku s klasickou přehazovačkou. Dá se použít jako náhrada přesmykače, kdy získáte standardní rozsah 3×něco, ale nemusíte řešit křížení řetězu a částečně můžete řadit i za klidu. Nebo ji můžete s přesmykačem zkombinovat a rozšířit si tak celkový rozsah převodů. Váhově vychází o chlup těžší než standardní kazetový náboj + přesmykač + dva převodníky, cena v roce 2016 cca 2700 Kč. Kromě verze pro kotoučovou brzdu existuje ještě nebržděná CS-RF3. Ekvivalentem je Sram Dualdrive, ale ten už se nevyrábí.

Na ořech pasuje osmi nebo devítistupňová kazeta (zvenku jsou stejně široké a liší se jen roztečí pastorků), dovolené poměry počtů zubů výrobce neuvádí. Převodovku můžete ovládat jakoukoli páčkou pro přesmykače (mám vyzkoušenou jakousi Shimano); přesně je potřeba seřídit jenom prostřední polohu, dvě krajní mají hodně široké tolerance. Taháním za lanko se řadí do pomala, tedy opačně, než je zvykem u přesmykačů (ale souhlasně s přehazovačkami). Lanko zalézá do převodovky pravým koncem osy, před špínou ho můžete ochránit plastovou krytkou. Převodovka se navenek chová stejně jako dříve popsaná S-RC3, jenom jinak cvrčí (což znamená jinak uspořádané západky).

Náboj používám na nákladním lehokole, kde je k nezaplacení možnost zařadit si po nečekaném zastavení pomalý rozjezdový převod a jednotác vepředu podstatně zjednodušil vedení řetězu. K tomu 38zubý převodník a osmikolečko Megarange 11..34. Zatím (po prvních 3000 kilometrech) převodovka funguje zcela spolehlivě a řadí rychleji než přehazovačka. Podrobnosti o vnitřním mechanismu dodám, až ho někdy rozeberu (což asi bude docela brzy, protože se po dvou tisících km začaly při rozjezdech na nejlehčí převod občas ozývat rány, jak nějaká zatuhlá západka do něčeho zapadla, a pokaždé se vyděsím, že se tam něco zlomilo).

Reklamy: