Česky English
Vaše jméno:

Past na roboty - nesahat:
Váš vzkaz:

Další past - neklikat:
Vzkaz uložíte kliknutím na slunce: (?)

Filip     1. 6. 2017 (x)
Super stránky! Pár informací k provozu jízdního kola v mezinárodním provozu.

Jízdní kolo je, podle mezinárodního práva, vozidlo a cyklista řidič. Musíme rozlišit mezinárodní provoz I. v zemi, kde platí Dohoda o silničním provozu (Vídeň 1968), II. v zemi, kde platí Dohoda o silničním provozu (Ženeva 1949), III. v zemi, kde neplatí žádná dohoda o silničním provozu a IV. povinnosti řidiče.

Úvodem ke kontravalentním vztahům: obecně platí, že mezinárodní smlouva, kterou je příslušná vysoká smluvní strana vázána, je nadřazena vnitrostátní právní úpravě. Jde o zákon vyšší právní síly, který zákon nižší právní síly (vnitrostátní úpravu) zrušuje, podle zásady lex superior derogat inferiori.

Příklad. Ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska je vyžadováno toliko bílé nebo žluté přední světlo o svítivosti nejméně 4cd, stejné zadní červené světlo a zadní červená odrazka. Pro jízdní kola vyrobená v roce 1985 a později žluté odrazky na šlapadlech. Jízdní kolo, které je "registrováno" v UK (lhostejno na to, kdo jej řídí) proto nemusí mít přední bílou odrazku ani např. odrazky ve špicích kol, pokud tyto nevyžaduje mezinárodní smlouva, podle které je na území smluvního státu (zde České republiky) provozováno.

Ačkoli §67 StVZO Deutschland (německého silničního zákona) vyžaduje přední bílou odrazku, jízdní kolo "registrované" v UK ji mít nemusí potud, pokud mu to nenařizuje mezinárodní smlouva. Jízdní kolo "registrované" v CZ ji mít musí potud, pokud to vyžaduje vnitrostátní právo CZ (tj. není-li nahrazena jiným odrazovým materiálem).

K jednotlivým režimům provozu:

I. Úmluva Vídeň 1968 platí prakticky v celé "západní" Evropě, tj. rozhodně u sousedů, ve Francii, Anglii, Itálii atp. Ustanovení čl.44 odst. 1 Úmluvy Vídeň 1968 říká, že jízdní kolo bez motoru v mezinárodním provozu musí mít účinnou brzdu (jednu) (lit.a)), zvonek, který je slyšet na dostatečnou vzdálenost a nesmí mít žádné jiné výstražné zvukové znamení (lit. b)), vzadu červenou odrazku, vepředu bílé nebo žluté světlo a vzadu červené světlo (lit. c)). Toť vše. Co to znamená v praxi? Že ve všech státech, které se řídí Úmluvou Vídeň 1968, si český cyklista jízdní kolo dovybaví zvonkem, a užívá-li ve vnitrostátním provozu jiných odrazových materiálů, zadní červenou odrazkou a potud, pokud to vyžadují vnitrostátní předpisy vysoké smluvní strany (např. Německo), předním bílým světlem a zadním červeným světlem, nevyžadují-li jejich přítomnost za nesnížené viditelnosti (např. Rakousko), musí je mít u sebe a připravené k okamžitému použití. Má-li na jízdním kole jiné zvukové výstražné zařízení, demontuje jej.

II. Úmluva Ženeva 1949 platí například ve Spojených státech Amerických. Podle ustanovení čl.26 Úmluvy Ženeva 1949 musí být jízdní kolo vybaveno nejméně jednou účinnou brzdou (lit. a)), na dostatečnou vzdálenost slyšitelným zvonkem a zároveň je vyloučeno každé jiné zvukové výstražné zařízení (lit. b)) a bílým nebo žlutým světlem směřujícím dopředu a červeným světlem NEBO červenou odrazkou směřující dozadu, a to po setmění, nebo když to vyžadují atmosferické podmínky (lit.c)).

III. V zemi, kde neplatí ani jedna z těchto úmluv (napadá mne Korejská lidově demokratická republika, nebo Království Bhútán), musí řidič jízdního kola zajistit výbavu jízdního kola shodnou s vnitrostátním právem daného státu. Bude-li např. vyžadováno dynamo v náboji, bude muset namontovat dynamo do náboje. Takových států je však velmi málo.

IV. Povinnosti řidiče tvoří vůbec často i právníky nepochopené ustanovení vnitrostátního práva.

Jedna věc je výbava vozidla, druhá povinnosti řidiče. Například mít na sobě v noci reflexní prvky, nebo užití ochranné přilby (Slovensko), je povinností řidiče. Mít u sebe alkoholtester při řízení motorového vozidla (Francie) je povinností řidiče.

Tedy: vyžaduje-li vnitrostátní právo i jinak smluvní strany užití např. ochranné přilby při řízení jízdního kola, musím tuto povinnost splnit, protože se nejedná o výbavu vozidla, ale povinnost řidiče.

Rozhodující je obecně vnitrostátní úprava, jak tuto povinnost zakotvuje: např. anglické auto u nás nemusí mít lékárničku, protože v UK není povinná a jde o výbavu vozidla, nikoli o povinnost řidiče mít u sebe lékárničku. Ovšem řidič UK auta musí mít v Rakousku u sebe reflexní vestu, a to takové barvy (oranžové), jakou vyžaduje vnitrostátní právo A, protože je povinen jí užít, jakmile opustí vozidlo ve vyjmenovaných případech (povinnost řidiče).

Cyklistů se obecně dotýká povinnost užití reflexních prvků, nebo přímo i certifikovaných oděvních doplňků (např. SK) a užití bezpečnostních přileb (např. SK mimo obec).

Piotrek     16. 3. 2017 (x)
All I wanted to say is I'm very impressed with your work (and even more thankful you decided to describe it in English :D ).
I found your site while I was looking for Shimano Nexus DH-3N20 hub dynamo characteristics, and with all certainty I can say the description of yours is a discovery of a year for me. Great job!
Greeting from Poland.

Pietko     7. 12. 2016 (x)
Kdo si hraje, nezlobi :)
Lehocykel je navykovy stroj a kto si ho navyse sam postavi musi byt jednoducho zamilovany do konceptu.

Jarda     26. 6. 2016 (x)
Moc pěkně a srozumitelně napsané. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí. Díky.

FINE     17. 8. 2015 (x)
Napsáno s láskou,držím palce.

starej cyklista     13. 8. 2014 (x)
To je úžasný, jak má někdo rád kolo.
Skvělé.

Taky cyklista     29. 4. 2014 (x)
Díky za Vaše stránky. Taky miluji kolo i sám servisuji, přesto jsem se i zde něco přiučil. Přeji mnoho pohodových kilometrů.

NightRider     30. 12. 2013 (x)
Jestli tenhle vzkaz vidíte, znamená to, že návštěvní kniha funguje tak, jak má.

Zbytek je na vás :-).

 

zobrazit starší příspěvky
Reklamy: