Česky English

ŽÁVES

Aneb ŽÁdný VElký vy-víte-co. Účelem bylo rychle a jednoduše vyrobit nějaké osvětlení pro mého pythona, na kterém jsem neměl v plánu jezdit za tmy moc často - na takhle nízkém lehokole vás hodně oslňují protijedoucí auta.

Zdroj

Vzhledem k předpokládanému řídkému využití nemá smysl kupovat drahé a těžké nábojové dynamo, postačí obyčejná noname přiklápěcí flaštička. Jedinou podmínkou pro mě bylo přiklápění zleva, kde na to mám na přední vidlici místo. Jmenovitý výkon je 3 W, naměřený maximální zkratový proud 570 mA. Podrobné charakteristiky jsem tentokrát neměřil, ale asi budou podobné jako u té dříve uvedené Aufy. Dynamo má předělané vývody, drátky jsou k nim napevno připájené.

Světla

I na lehokole mám tažné zařízení, takže zadní světlo musí být kompatibilní s přívěsem (viz dříve) - tím je dáno 9 červených LED vzadu. Na zbytku už nezáleží, takže dopředu přišla přebudovaná svítilna Profilite, na rám tři trojice žlutých světýlek a dozadu ještě jedna červená napájená po zastavení z kondenzátorů.

Zapojení

schéma

Součástky

Můstek D1 usměrní vstupní střídavý proud, kondenzátory C1 ho vyhladí a zároveň naakumulují pro svícení po zastavení. Zenerka D2 chrání ledky proti přetížení. Odběr světel je při maximálním napětí 396 mA, teoretický max. zkratový proud je 570 mA, proud v D2 tedy může být maximálně 174 mA, což snese s rezervou.

Jack v odpojeném stavu propojuje kladný pól mezi R4 a LED4. Zapojením zástrčky se přepne vestavěný kontakt v zásuvce, proud teče skrz jacka pryč, vrací se z něj přímo na společné mínus a diody LED4 obchází. Místo nich svítí jiná sada diod se stejným příkonem 6,3 V / 60 mA na přívěsu. Poslední červená LED3 svítí pořád.

Stavba

Tentokrát jsem si konečně vyzkoušel výrobu pořádného plošného spoje, takže už skoro žádné prefabrikáty. Je na to potřeba speciální lak, kterým se na měděnou vrstvu kuprexitu namaluje budoucí obvod, leptací roztok, kterým se odstraní nepokreslená měď, a mikrovrtačka, kterou se vyvrtají díry pro nožičky součástek (vrták Ø 1 mm).

Ten větší tišťák pochází ze zmíněné svítilny, zapojení je předělané z paralelního na sérioparalelní (stačilo na několika místech přerušit původní vodivé dráhy a propojit je jinudy pomocí rezistorů R1). Třetí sada diod už se dovnitř nevešla, tak přišla na samostatnou lištu:

K vyvedení svazku kablíků z reflektoru posloužil devítipinový sériový port:

pinvýznam
1plus pro LED4
2plus pro LED3
3plus pro LED2
4napájení (střídavé)
5
6společné mínus pro všechny diody
7..9nezapojené

Číslování kolíků nemá žádný zvláštní význam, uvádím ho tu jenom abych nezapomněl, co kde mám. Původně jsem uvažoval o tom, že všechno spájím napevno (každý konektor je potenciální zdroj špatných kontaktů), ale nakonec zvítězila rozebíratelnost.

Nové vnitřnosti se vešly do prostoru po přihrádce na baterie a port krásně zapadl do původní díry pro pomocný třídiodový reflektor (který jsem zrušil).

Původní zadní kryt musel pryč, protože už tam nepasoval a navíc se ty tři zapuštěné matky hodí k upevnění světla na držák.

Držák je vyřezaný z hliníkového jeklu a přišroubovaný k přesmykačové trubce.

Zadní červené diody jsou všechny na jedné destičce, kterou se podařilo kupodivu celkem civilizovaným způsobem přišroubovat na původní objímku žárovky v zadním světle.

Závěr

Na bezpečnou jízdu potmě to stačí, je to lehké a blbuvzdorné, vypnuté to nebrzdí a je to kompatibilní s přívěsem. A naučil jsem se na tom leptat tišťáky. Sečteno a podtrženo, mohlo to dopadnout hůř.

Co se povedlo

Co se nepovedlo

Reklamy: