Česky English

Nákladní přívěs Mk. 2

galerie

Jak jsem jednou ochutnal výhody cyklopřívěsu, už se bez něj neobejdu. Mk. 2 je můj první prototyp. Široký je tak akorát, aby splňoval předpisy (900 mm), a prostor mezi koly je do posledního kousku využit pro nákladní korbu. Krátká oj s postranním závěsem má výhodu v tuhosti a nevýhodu v tom, že se nedá použít jako ruční vozík. Závěs je inspirován konstrukcí Petra Elanda. Jde o tříosý kluzný kloub ze šroubů M8, který je sice méně praktický při připojování, ale věřím mu mnohem víc než lankům a pružinám na sériově vyráběných přívěsech. Zbytek výstroje tvoří odrazky, po jedné velice mokré zkušenosti přibyly blatníky (improvizace ze zbytků hliníkového plechu; sehnat dva samostatné zadní blatníky není úplně jednoduché a nadbytečných předních už mám ve sklepě hromadu) a nakonec i vestavěná světla. Ještě by to chtělo nějaké nepromokavé víko nebo plachtu, ale na to už asi nedojde, protože plánuji něco lepšího.

Zatím nejdelší štreka měřila přes 80 km, největší nevýhodou byl aerodynamický odpor a váha navíc. Nejtěžší náklad vážil kolem 100 kg a už to bylo moc, praktický limit je cca 75 kg.

Konstrukce

schéma geometrie

Přívěs se upevňuje na levý konec zadní osy tažného kola. Délku oje jsem původně navrhl tak, aby bylo tažné kolo v ose přívěsu. To se ale ukázalo jako chyba, protože přívěs na polohu tažného kola kašle a zajímá ho jenom poloha závěsu vzhledem k jeho těžišti. Podle ní se rozhoduje, jestli má při předozadním tahu skákat do stran nebo ne. Stabilitu nakonec vylepšilo drobné prodloužení oje. Zvenku to sice vypadá divně asymetricky (vozík je za kolem vyosený doleva), ale těžiště valníku se tím dostalo přesně za závěs - viz obrázek napravo.

Rám je z ocelových jeklů 20×20×2. Je to zbytečně moc, ×1,5 by stačily a nevážily by tolik, ale v místním železářství takové neměli a dál se mi pro materiál jezdit nechtělo. Korba je ze zbytků střešních polykarbonátových desek, pohromadě ji drží vruty a pár dřevěných latí. Praktičtější by asi byla překližka, do té by šly vrtat díry pro upevnění nákladu. Podlážka je vystlaná molitanem, aby na ní náklad neharašil.

Oj je také z jeklu 20×20×2, na rámu ji drží tři šrouby M6. Do cca 30 kg nákladu je její tuhost dostatečná, nad 40 už si musíte dávat pozor na podélné kmity a řadit tak, aby se přívěs nedostával do rezonance s frekvencí šlapání. S metrákem už je kmitání opravdu problém. Příště bych oj zesílil na 30×30.

Tažný kloub je tvořen dvěma stejnými ocelovými kostičkami, skrz které procházejí dvě mimoběžné, navzájem kolmé závitové díry. Do nich jsou volně našroubované tři šrouby M8. Závity tvoří jak kluzné ložisko, tak přirozenou pojistku proti rozpadnutí, takže nejsou potřeba žádné matky, závlačky ani podložky. Tření je po namazání zanedbatelné. Pro vyříznutí závitů doporučuji použít pouze první dva závitníky, třetí už vyrobí moc velkou vůli a řachtá to. Svislý šroub, který prochází dírou v oji, je jenom kus závitové tyče. Na horním konci závitu se volně otáčí jedna kostička kloubu, spodní konec v oji drží napevno mezi dvěma matkami.

Kola mají průměr 24" a průmyslová ložiska, což je asi dobře z hlediska valivého odporu a životnosti, ale ne úplně dobře z hlediska toho, že jedno ložisko má trochu vůle mezi osou a vnitřním kroužkem a nedá se s tím nic dělat. Příště bych asi zkusil 20" kola, byla by pevnější, lehčí a skladnější.

Osvětlení

Zpočátku jsem používal samostatnou blikačku zastrčenou někde pod nákladem tak, aby blikala skrz korbu. To ale nebylo moc spolehlivé (blikačka většinou nedržela ve správné poloze) a navíc se na tahači zbytečně plýtvalo světlem, které skrz přívěs stejně neprošlo. Stačilo ale odklonit napájení zadních světel kola přes vhodný konektor do přívěsu a tam nachystat pár odpovídajících diod:

schéma zapojení světel

Všechny diody jsou zabudované uvnitř dutých průhledných stěn korby, takže se nedají omylem ani úmyslně utrhnout. Žluté jsou na bocích, červené vzadu (tři nalevo a dvě napravo). Oba typy mají stejný odběr, takže jdou zapojit do série; to vyřešilo problémy s lichým počtem.

Závěr

Co se povedlo

Co se nepovedlo

Reklamy: