Česky English

Sturmey-Archer S2C

Kolo k otestování zapůjčil Favorit1970 (Ivo). Díky!

Dvourychlostní převodovka s protišlapací brzdou. Zvenku vypadá skoro stejně jako klasické jednorychlostní torpédo, jenom je o fous větší. Její specialitou je, že k řazení nepotřebuje žádný bowden: stačí trošku šlápnout dozadu (těsně před bod, kde zabírá brzda) a převod se přepne. Cena v prosinci 2016 byla kolem 1500 Kč.

První převod je 1 (přímý náhon), druhý 1,38 (do rychla). Kromě protišlapné brzdy existují ještě verze pro kotouč a bez brzdy. Unašeč pobere pastorky od 13 do 24 zubů a shodou okolností je kompatibilní se starými torpédy Velamos, což usnadňuje případnou výměnu "kus za kus". Majitel má náboj namontovaný na skládačce Eska s 20" koly, 175mm šlapkami a řetězovým převodem 46/16: jeden převod na rovinky, druhý na rozjezdy a do kopců - do města tak akorát. Absence bowdenů navíc zjednodušuje skládání.

Jak to funguje

Zevnitř jsem převodovku neviděl, užil jsem si jenom testovací jízdu. O řazení se zřejmě stará podobný mechanismus jako u třírychlostní verze: planetové soukolí s pevným centrálním kolem. Při přímém převodu zabírá pastorek přes rohatku za vnější ozubený prstenec, při rychlém zabírá za unašeč planet a rohatka mezitím pomalu cvaká. Každé šlápnutí dozadu přehodí na ten druhý převod, než který je zrovna zařazený. Celé je to velice blbuvzdorné: nanejvýš můžete šlápnout málo a nepřeřadit vůbec, nebo šlápnout moc a kromě přeřazení ještě přibrzdit, ale žádné nebezpečné "neutrály" nebo nefunkční mezipolohy jsem neobjevil.

Nezaběhaná brzda je poměrně ostrá, v našem konkrétním případě jí ještě pomáhalo malé a hodně zatížené kolo skládačky. Časem se trochu ošoupe, ale pořád bude brzdit slušně - určitě až do bloknutí kola. Při každém zabrždění se samozřejmě také přehodí převod, ale celkem rychle se to naučíte hlídat a případně vracet.

Údaje o dlouhodobé spolehlivosti a možnostech údržby zatím nemám. Uvidíme za pár let...

Reklamy: