Česky English

Korálovka

galerie

"Overkill is good."
- CACox97

Na začátku byl plán na stavbu dalšího lehokola: 20/20 CLWB FWD OSS highracer s nosičem dole mezi koly, zhruba něco jako Bevo Bike. Už jsem začal počítat, rýsovat, nakupovat součástky a připravovat prodej pythona, ale pak se změnily okolnosti a najednou jsem potřeboval co nejmenší kolo se slušnými převody, které by zvládlo celoroční městský provoz a vešlo se do přecpané kolárny. Takže změna plánu: stará skládačka, kterou jsem původně chtěl využít jenom jako zdroj materiálu, se zase smontuje a osadí všemi těmi hi-tech komponenty, které by bylo škoda nechat zahálet: osmirychlostní převodovkou, kotoučovými brzdami a nábojovým dynamem. Brnkačka, ne?

Tolik teorie. První zádrhel byly nesouosé závity ve středové trubce, se kterými se původní samostatné misky nějak vyrovnaly, ale nová zapouzdřená osa ne. Jeden závit jsem musel zavařit, vypilovat a proříznout znovu. Druhý zádrhel byla přední vidlice, jejíž ultralehké nožičky z 1mm plechu jsem musel nahradit jekly 30×15×2, aby unesla kotoučovou brzdu; geometrie se nezměnila. Zadní vidlici stačilo roztáhnout a přidat návarek na brzdu, proti předku nic těžkého (až na to, že jsem tím asi dost naboural mez stability zadních vzpěr; naštěstí moc nevážím). Poslední větší zrada nastala u řidítek, na která se nevešly brzdové páky a řadicí rukojeť, takže bylo potřeba pořídit nový rovný "klacek" a vyrobit k němu dvoupatrový představec, abych neměl ruce až někde u kolen.

Veškerou nákladní kapacitu představuje nacvakávací košík na řidítkách. S původním plastovým držákem unesl sotva sám sebe, tak jsem ho zespoda podepřel kusem železa. Teď unese cokoli co se do něj vejde, limitem je jenom řiditelnost (moment setrvačnosti je prevít). Kolo je určené primárně do města, takže světla mají za úkol především varovat automobilisty a bavit kolemjdoucí, na noční výlety po lese moc vhodná nejsou. Drobným nedostatkem jsou mrňavá dvacetipalcová kola, která na dlažebních kostkách drncají podstatně víc než osmadvacítky, na které jsem byl doteďka zvyklý. Ale co nadělám, za ty miniaturní rozměry to stojí. Mimochodem, pneumatiky jsou Marathon Plus - asi nejneprůstřelnější typ, jaký se dneska dá sehnat. Zatím po více než dvou letech (6300 km) bez defektu a bez známek opotřebení; na blátě kloužou dost, na mokrém asfaltu průměrně.

Skládatelnost kola jsem zachoval, jenom s tím rozdílem, že se přední kolo při skládání neobrací dozadu, ale míří pořád dopředu, aby se řidítka nepotkala se sedlem a nemuselo se povolovat nic kromě toho středového kloubu. Složené kolo je zhruba o polovinu kratší a stojí samo, takže se dá odložit někam do kouta, kde nepřekáží. Praktičnost trochu kazí sedmnáct kilo váhy, což je na skládačku docela dost, ale naštěstí jsem zvyklý na víc :-). Barevné schéma vzniklo tak, že jsem vzal žlutou barvu, která byla zrovna po ruce, a nabarvil jsem všechno, co nabarvit potřebovalo. Pak jsem se nějak rozjel a za chvíli byly všechny původně černé komponenty černožlutě pruhované. A nakonec to uviděla kamarádka, co se vyzná v hadech, a od té doby se kolo jmenuje tak, jak se jmenuje.

Reklamy: