Česky English

Dynamo Velogical Trekking

Proměřil a nafotil Snilard (Matěj). Díky!

Miniaturní dynamo s pohonem o ráfek. Podle údajů výrobce váží 52 g (bez úchytu) a účinnost má přes 60 %. Stojí cca 4500 Kč (březen 2017). Vyrábí se ve třech výkonových variantách: slabší Sport (červený), střední Trekking (stříbrný) a silnější Speciál (modrý).

Tření mezi ráfkem a rotorem dynama zajišťuje O-kroužek z jakési speciální gumy odolné proti UV záření, údajně by neměl klouzat ani za mokra. Během měření při velkých zátěžích trochu prokluzoval, po namočení ráfku ještě víc. Ale v praxi se tak velké proudy odebírat nebudou a navíc dynamo nebylo na vidlici uchycené úplně dokonale (je třeba dost přesně nastavit úhel a přítlak). Uvidíme za pár měsíců. Udávaná životnost kroužku je cca 5000..7000 km. Hlučnost je zhruba stejná jako u plášťových generátorů.

Charakteristiky

Výsledky nezávisí na průměru kola, ráfek se pohybuje zhruba rychlostí silnice. Měřeno po usměrnění diodovým můstkem a vyhlazení kondenzátorem. V můstku byly Schottkyho diody DB2141300L s úbytkem napětí cca 0,3 V. Ostatní články na těchto stránkách používají diody řady 1N400x s úbytkem okolo 0,8 V - jestli chcete dynama porovnávat, počítejte s tím.

Během experimentu bylo měřeno pouze napětí a rychlost, proud je vypočítaný z napětí a velikosti zatěžovacího odporu (I=U/R). Výsledky proto berte s rezervou, vzhledem k teplotní závislosti odporu asi nebudou úplně přesné.

průběh napětí
Při 20 km/h a 12 Ω zhruba vychází standardních 6 V.

průběh proudu
Dynamo je stavěné na nízkou induktanci, takže nemá jasně daný maximální proud, jak je obvyklé u jiných značek. S rostoucím proudem jenom postupně rostou ohmické ztráty a dynamo se víc zahřívá.

průběh výkonu
Standardní 3 W při 20 km/h a dál to stoupá přímo raketově. Jako optimum se jeví zátěž cca 16..20 Ω.

V-A charakteristiky
Výkon se od jiných generátorů příliš neliší, ale vzniká z většího proudu a menšího napětí.

Pro regulaci proudu výrobce standardně dodává termistor, což je v podstatě klasická halogenová žárovka, jejíž odpor roste s teplotou. Tím se charakteristiky dynama přiblíží běžným typům s omezeným proudem a můžete ho použít pro standardní světla. Z hlediska účinnosti by samozřejmě bylo lepší využít přebytky proudu při větších rychlostech pro rozsvěcení dalších a dalších světel, ale na to už potřebujete složitější elektroniku (není součástí dodávky).

Vliv usměrňovače

Kromě pasivního diodového můstku byl vyzkoušen i "ideální" můstek z MOSFET unipolárních tranzistorů řízených speciálním obvodem. Výhodou je prakticky nulový úbytek napětí a tedy lepší účinnost. Nevýhodou je o něco složitější zapojení a omezený rozsah využitelného napětí a frekvence. V našem případě šlo o obvod LT4320-1 s rozsahem napětí 9..72 V a frekvencí do 600 Hz, ale fungoval kupodivu už od 2,5 V až někam do 750 Hz (50 km/h).

Srovnání s konkurencí

Jak je na tom Velogical v porovnání s dynamonábojem SON 28? Zhruba do 30 km/h je výkonnější SON, při vyšších rychlostech vede Velogical. Když potřebujeme víc výkonu, můžeme Sona "přetaktovat" zapletením do menšího kola; Velogical si v takovém případě můžeme pořídit ve verzi Special. Velogical je menší, lehčí, můžete ho relativně snadno (bez přeplétání) namontovat na jakékoli kolo a po odklopení od ráfku jeho odpor klesne na čistou nulu. SON se zase nehřeje, neopotřebovává a nevadí mu náhodné ťukance. Ze Sona ovšem nedostanete víc než půl ampéru, takže jestli potřebujete napájet nějakou elektroniku s velkým proudovým odběrem, je Velogical jasná volba.

Soubory ke stažení:

Další data a srovnávací testy najdete např. v tomhle německém článku.

Reklamy: