Česky English

S kolem po kolejích

Potřebujeme-li rychle přepravit kolo na delší vzdálenost, je asi nejlepší vzít to vlakem. Ne každý vagón se ovšem hodí pro každé kolo - to vědí hlavně lehocyklisti se svými dlouhými, širokými i jinak atypickými stroji. Jízdenky do vlaků Českých drah doporučuji kupovat s co nejdelším předstihem přes internet. Zaprvé máte větší šanci, že na vás zbyde místo, zadruhé to je levnější a hlavně si můžete zjistit, do čeho jdete: po rozkliknutí detailu vlaku vidíte režim přepravy i konkrétní typy vozů. Jiné železniční dopravce než ČD jsem zatím zkoušel jenom bez kola.

Když už jsme u jízdenek: jestli za rok kupujete víc než čtyři lístky v ceně přes dvě stovky, vyplatí se pořídit kartu IN 25 (sleva 25 %). Vyšší verze (IN 50 nebo 100) mají smysl jenom když jezdíte denně. Různé další slevy (zpáteční, skupinová atd.) prakticky nemá cenu řešit, jsou to řádově jednotky procent. Kdo naopak chce utrácet víc, může si připlatit za první třídu, ale na možnost přepravy kola to nemá žádný vliv.

Režimy přepravy kol jsou tři:

  1. Úschova během přepravy (viz obr. napravo). Symbol kufru v kroužku znamená, že kolo necháte ve služebním oddílu pod dozorem průvodčího a jdete si sednout jinam. Výhoda je, že většinou není problém s místem. Pokud kolo nepasuje na standardní háky (které tam mají), můžete ho někam opřít nebo položit na podlahu. Nevýhoda je, že nákladní vrata vagónu jsou metr a půl nad úrovní nástupiště, že si z kola musíte sundat všechno, co budete během cesty potřebovat, a že nesmíte být moc paranoidní a bát se o něj.
  2. Spoluzavazadlo. Funguje v pražské integrované dopravě a možná některých lokálkách. Neřešíte rezervaci, prostě zaparkujete na některé plošině a během cesty se staráte, aby kolo nespadlo a moc nepřekáželo. Nevýhoda je, že ve špičce bývá problém se do nacpaného vlaku vejít.
  3. Rozšířená přeprava spoluzavazadel. Funguje ve většině rychlíků a značí se symbolem kola v kroužku nebo čtverečku (rozdíl je jenom v tom, jestli si místo rezervovat můžete, nebo musíte). Kolo uložíte do vyhrazeného oddílu, kde vám ho sice nikdo nehlídá, ale kdykoli si ho můžete přijít zkontrolovat. Nevýhoda je, že když si nestihnete rezervovat místo, máte smůlu. Nebo se může stát, že vaše vozidlo nepasuje na připravené háky. To si můžete orientačně zkontrolovat podle následujícího přehledu:

Railjet

Osvědčený a rychlý spoj Praha - Brno (a dále Břeclav a Rakousko). V pátek odpoledne bývá dost nacpaný a v létě navíc plný kol, takže místenku kupujte aspoň tři týdny dopředu. Výška stropu cca 212 cm, SWB lehokolo na hák nepověsíte, ale můžete ho na protější straně oddílu opřít o stěnu a zajistit popruhem. Dveře jsou poměrně široké, ale hned za nimi musíte vytočit pravoúhlou zatáčku okolo skříně s elektroinstalací. Pozn.: neplést s Regiojetem, to je jiná společnost.

Bdpee 231

Dveře jsou sice užší, ale vedou přímo do velkoprostorového oddílu, takže není problém vmanévrovat se tam našikmo. Výška stropu 213 cm, v nouzi by mohlo jít parkovat vodorovně u protější stěny.

Bdtee 276

Víceméně totéž. Výška stropu 219 cm - tam už by se leho možná vešlo i svisle, záleží na délce nosníku se šlapkami.

Bbdgmee 236

Výška stropu 210 cm. Lehokolo se vejde jenom vodorovně; když není moc dlouhé a neblokuje dveře, je to celkem v pohodě, jenom musíte trefit místenku hned u stěny.

Bdmpee 233

Miniaturní koutek vedle záchoda, výška stropu 212 cm. S lehokolem jedině vodorovně napříč a pak záleží na průvodčím, jestli bude hodný nebo vás vyhodí.

Bdt 280

Nevím, jestli je tenhle vagón vůbec určený pro kola. Zvenku vedle dveří sice příslušný symbol je, ale v poddimenzovaném nákladním oddílu za nimi není ani jeden hák a vodorovně postavené kolo by zablokovalo všechny průchody. Sem tedy jedině se skládačkou.

City Elefant

Cyklooddíl se čtyřmi háky, obvykle obsazený sedícími cestujícími, je na každém konci třívozové soupravy. Široké dveře a podlaha v úrovni nástupiště, ale výška stropu jenom 200 cm. Většina cyklistů zůstává na plošině u dveří a průvodčí to tolerují.

Regionova

Široké dveře vedou přímo do nízkopodlažního oddílu se čtyřmi cykloháky. Když zrovna není plno, dá se zaparkovat i vodorovně. Strop je celkem vysoko, ale změřený ho zatím nemám. Pozn.: někdy vychází rychleji na kole jet, než ho tahat tímhle courákem.

810

Starý motoráček, který ještě můžete potkat na různých lokálkách. Šance na vnesení čehokoli většího než skládačka existuje prakticky jen ve vagónech se služebním oddílem, které se vyskytují jenom na některých turisticky významných trasách. Radši jeďte po vlastní ose.

Arriva

A konečně taky něco jiného než ČD :-). Jízdenky na nádraží neřešte, koupíte si je až u průvodčího a i ta úplně základní stojí míň než zpáteční IN25 od národního dopravce. Jediná nevýhoda je, že neplatí lístky a průkazky PID. Vyfocený motoráček jezdí jako spěšňák mezi Prahou a Benešovem, jinde jsem ho zatím nepotkal. Nákladní oddíl se třemi háky je na každém konci dvouvozové soupravy. Výšku stropu jsem nestihl změřit, ale jestli se nevejdete nasvislo, není problém zůstat vodorovně podél stěny, vlak bývá většinou poloprázdný.

Reklamy: