Česky English

Ježdění v zimě

Jde to a není to o nic náročnější než třeba lyžování. Lidské tělo při pohybu vyvíjí spoustu tepla (odhaduji to na cca 0,5 kW), stačí jenom nějak zařídit, aby moc rychle neutíkalo.

Vrstvy

I na kole platí stará známá poučka, že víc tenkých vrstev hřeje líp než jedna tlustá. Navíc se dají podle potřeby přidávat nebo svlékat. Určitě je dobrý nápad vozit si nějakou extra teplou bundu pro případ, že by bylo potřeba na delší dobu zastavit (závada, svačina apod.).

Nejvíce tepla odebírá proudící vzduch, proto je potřeba mít vrchní vrstvu "neprofukavou". Stačí nějaká lehká šusťákovka, o teplo se postarají hlubší vrstvy. Nejlépe se mi osvědčila taktika minimálního oblečení: když se to vybalancuje přesně na hranici mezi zimou a vedrem, je mi dobře a skoro se nepotím. Sice existuje funkční prádlo, které hřeje i mokré, ale je zbytečné plýtvat tekutinami. Hranice tepelné pohody je každopádně hodně individuální, protože na internetu skoro každý doporučuje něco jiného.

Kritická místa

Obecně se dá říct, že nejvíc mrznou takové ty roztřepené konce a náběžné hrany těla. Za nejkritičtější považuji:

Obličej je kupodivu celkem v pohodě i bez šál a kukel, aspoň tedy v mém případě. Možná trochu pomáhají vousy (pravidelně se mi mění v jednolitý rampouch, ale pod ním je příjemně) a brýle (které ostatně na kole nosím vždycky), možná je to jenom o zvyku.

Specifika zimní jízdy

Zásadní věc: klouže to. Ale zas tak hrozné to není. Je potřeba jezdit pomalu, hlavně v zatáčkách - ustřelení kola do strany je nejčastější způsob, jak sebou praštit. Hlídejte si příčný sklon silnice, občas to na něm nejde ustát a musíte sjet do nejbližší vyjeté koleje. Do kopce šlapejte s citem a rovnoměrně; občasné proklouznutí zadního kola není problém, kvůli tomu se nepadá. S kopce to pouštějte pomalu, nemuseli byste to ubrzdit. Opatrně s přední brzdou, bloklé přední kolo znamená okamžitou ztrátu řiditelnosti a pád. Smyk zadku taky není nic příjemného, ale dá se ustát (pokud neuděláte hodiny) a když přišlápnete, s trochou štěstí projedete elegantním smykem celou zatáčku :-). Není od věci nacvičit si vybírání smyků někde na zamrzlém rybníce, daleko od aut a patníků. Jo, a hodí se širší pláště, napumpované ne úplně do tvrda.

Co můžete na silnici potkat (řazeno od nejhoršího po nejpříjemnější):

Reklamy: